
SMITHDEHN LLP 
381 Park Avenue South, Suite 713 
New York, New York 10016  
Telephone: (212) 370-1843  
Fascimile: (646) 417-7974 
 
Attorneys for Defendant 
CHANNEL FOUR TELEVISION CORPORATION 
 

 
SUPERIOR COURT OF THE STATE OF CALIFORNIA 

FOR THE COUNTY OF LOS ANGELES 
 

JANE DOE 
 
  Plaintiff,   
     
v. 
     
HOME BOX OFFICE, Inc., a Corporation;  
SACHA BARON COHEN, an individual; 
THE DA ALI G SHOW, a business entity, form 
unknown; and DOES 2 through 50,  
 
  Defendants, 
   and 
 
CHANNEL FOUR TELEVISION CORPORATION,
 
    Defendant Substituted as  
  Doe Defendant 1. 

 

) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 

Case No. SC092739 
 
Assigned for all purposes to    
Honorable Terry B. Friedman 
 
DEFENDANT CHANNEL FOUR 
TELEVISION CORPORATION�S 
MEMORANDUM OF POINTS AND 
AUTHORITIES IN SUPPORT OF 
MOTION FOR SUMMARY 
JUDGMENT, OR IN THE 
ALTERNATIVE, SUMMARY 
ADJUDICATION OF ISSUES  
 

[Filed Concurrently with Defendant's 
Separate Statement of Undisputed 
Material Facts and Evidence.] 
 

Date: April 21, 2009 
Time: 8:45 a.m. 
Dept.: J  

Trial Date: May 26, 2009 

Discovery Cut-Off:  April 27, 2009  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

1 
 

MEMORANDUM OF POINTS AND AUTHORITIES 

 

I. SUMMARY OF ARGUMENTS 

 The Plaintiff bases this lawsuit on a joking reference to her name by �Ali G,� who she 

admits is a �fictional character,� in the comedy television program known as Da Ali G Show (the 

�Program�).   The Plaintiff alleges (a) that former defendant HBO distributed the offending episode 

(the �Episode�) of the Program at least 21 times across the United States in August of 2004, (b) that 

in  December of  2004, Defendant Channel Four Television Corporation (�Channel 4�) distributed 

the Episode to Finland, (c) that HBO distributed the Episode in the U.S. again in 2005, (d) that in 

December, 2006, a viewer of the Finnish broadcast posted the offending segment of the Episode on 

YouTube, and (e) that in 2007, after the Plaintiff�s litigation support service failed to file her 

complaint under seal as her counsel instructed, the Plaintiff�s public lawsuit, which included her 

name in the original complaint, gave rise to a barrage of worldwide, negative publicity concerning 

the Plaintiff and her claims.     

The court should grant summary judgment in favor of Channel 4 for the simple reason that 

the Plaintiff has been unable to articulate, or even allege, any damages proximately caused by 

anything Channel 4 has done or failed to do. 

Channel 4 was not involved in HBO�s broadcast of the Plaintiff�s name on more than �21 

separate occasions� across the United States in 2004 � a mass distribution that the Plaintiff says 

caused �extreme damage� to her reputation � damage she says can never be repaired.  This alone is 

enough to warrant dismissal of her defamation and negligence claims, as a matter of constitutional 

law.  As discussed below, the courts have held that First Amendment principles do not allow such a 

plaintiff, who claims his or her reputation on a specific subject already has been tarnished, to 

recover for an alleged subsequent defamation on the same subject by a second publisher. 

Even if Channel 4 could have damaged the Plaintiff�s allegedly already ruined reputation, by 

means of Channel 4�s later inadvertent release of the Episode in Finland, the Finland distribution 

caused no such damage.  The Plaintiff admittedly knows no one in Finland. 

The Plaintiff alleges instead that her Channel 4-related damages flowed from the illegal 

posting of a segment of the Finnish broadcast on YouTube.  She admits, however, that Channel 4 

was not involved in this third-party act of copyright infringement.  

  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

2 
 

But the Plaintiff claims that Channel 4 should have foreseen the posting on YouTube when 

Channel 4 distributed the Program to Finland in 2004.  She is mistaken.  YouTube simply did not 

exist at that time, nor did any other internet provider of its kind.   As stated on YouTube�s web site, 

and as confirmed by Channel 4�s witness on the subject, YouTube was not available to the public 

until a year later.  The Plaintiff has no evidence to counter the testimony of Channel 4 and its 

witnesses that Channel 4 did not foresee, and could not possibly have foreseen, an unauthorized 

internet posting of the allegedly offending segment on YouTube or anywhere else. 

Because there is no evidence that Channel 4 proximately caused any of the Plaintiff�s 

alleged damages, and because proximate cause is essential to any claim of defamation or 

negligence, those causes of action should be dismissed. 

Furthermore, those claims indisputably are precluded by the fact that all of the alleged 

conduct of Channel 4, including the distribution of the Program in Finland, occurred nearly two 

years prior to her second settlement agreement with HBO, dated November 22, 2006, in which the 

Plaintiff released Channel 4 from all claims, known or unknown, arising from conduct in relation to 

the Program.  The Plaintiff has admitted that the settlement agreements are binding. 

In her remaining alleged causes of action for fraud and negligent misrepresentation, the 

Plaintiff further claims that Channel 4 tricked her into signing the settlement agreements with HBO, 

by falsely promising not to broadcast her name in the future.  However, the Plaintiff admitted at her 

deposition that notwithstanding Channel 4�s alleged breach of promise, she �absolutely� was better 

off by entering into the settlements.  Indeed, the settlement agreements provided her with $90,000, 

and they allowed her to sue again if anyone distributed the Program with her name in it in the 

future.  She now admits that she does not regret signing them.  Because the settlements are the only 

alleged consequence of Channel 4�s alleged fraud and misrepresentation, the Plaintiff effectively 

admits that she suffered no damage in relation to those causes of action.   

Even if the Plaintiff were to try to recant her admissions, and say instead that the settlements 

were harmful to her because she gave up a valuable right to sue HBO in relation to its broadcast of 

the Program, this would be unavailing.  As discussed below, damages in fraud and 

misrepresentation claims cannot be founded on speculation.  There could be no claim more 

speculative than an assertion that had a lawsuit been pursued, it would have resulted in both victory 

and a recovery of a particular amount of damages. 

 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

3 
 

The Plaintiff�s attempt to recover damages caused by her own decision to litigate also 

should be dismissed.  As discussed below, it is axiomatic under California law that a plaintiff 

cannot use the consequences of his/her/its own litigation as a basis for otherwise non-existent 

damages.  Accordingly, the Plaintiff cannot use her alleged stress, medical and acupuncture bills, 

filing fees, missed work, and other alleged costs of her decision to sue Channel 4, as a basis for a 

damage claim.  The same is especially true in relation to the widespread, derogatory, media 

publicity about her that she admits was the result of the failure of her counsel�s litigation support 

service to file her original complaint under seal.   

Lastly, the dissemination of the allegedly libelous statements could not have caused damage 

in any event.  This is because no reasonable person could have believed the statements, given that 

they were made by what the Plaintiff now admits is a �fictional character,� in the context of a series 

of absurd and unbelievable jokes, in what she admits is a �comedy,� where the actor never steps out 

of his fictional role.  This is confirmed by the fact that the Plaintiff has no evidence that anyone 

believed any of the statements, much less the statement at the core of this lawsuit, namely, that the 

Plaintiff had sex with a fictional character.   As a matter of California and U.S. constitutional law, 

such statements are not actionable, as discussed below. 

 

II. INDISPUTABLE BACKGROUND FACTS 

 The Plaintiff publicly filed this action on February 9, 2007 against HBO, comedian Sacha 

Baron Cohen, the Program at issue, and 50 unnamed �Doe� defendants. [Smith Decl. at ¶2].  On or 

about October 23, 2007, the Plaintiff voluntarily dismissed the entire complaint (the �Complaint�), 

with prejudice, as to all of the above-named defendants, in exchange for the substitution of Channel 

4 as Doe Defendant Number 1.  [Id. at ¶ 2].  This was so-ordered by the Court on October 24, 2007.  

[Id. at ¶ 2].  More than 60 days have elapsed since Channel 4 has entered its appearance in this case. 

[Id. at ¶ 2].  This motion has been served on all parties in this case at least 75 days before the 

scheduled date of the hearing, April 21, 2009.  [Id. at ¶ 2].  The hearing date is at least 30 days 

before the scheduled trial date, May 26, 2009.  [Id. at ¶ 2].  Channel 4 has responded to all of the 

Plaintiff�s discovery requests, none of which remain pending.  [Smith Decl. at ¶ 21].  

 The Plaintiff alleges that she �noticed [Cohen's] rise on television as a comedian as much as 

an average member of the general public.� [Id. at ¶ 8]. Cohen appears on the comedy Program �in 

 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

4 
 

the persona of Ali G., a would be gangsta rapper�.� [Compl. at ¶ 3, annexed to Smith Decl. as Exh. 

1].  Ali G is a �fictional character� who �pretends to be a black man.� [Channel 4�s Request for 

Admissions Set One No. 1, Request No. 1, and Plaintiff�s Response to Same, annexed as Exhs. 13 

and 14 to Smith Decl.]  [Compl. at ¶ 4].   

 During an episode of the Program, the admittedly �fictional� Ali G �character,� in a spoof 

interview with noted historian and author Gore Vidal, while purportedly discussing amendments to 

the U.S. Constitution, remarked as follows:  

Ain't it better sometimes, to get rid of the whole thing rather than amend it cos 
like me used to go out with this bitch called [Jane Doe] and she used to always 
be trying to amend herself. Y'know, get her hair done in highlights, get like 
tattoo done on her batty crease, y'know have the whole thing shaved � very 
nice but it didn't make any more difference. She was still a minger and so, 
y'know me had enough and once me got her pregnant me said alright, laters, 
that is it. Ain't it the same with the Constitution? 
 

[Am. Compl. ¶ 11; Exh. 2 to Naik Decl.].  Mr. Vidal laughed, and then responded as follows: 

�Well, the Constitution has not yet become pregnant.� [Exh. 2 to Naik Decl.]. 

 After HBO broadcast the Program �on at least 21 separate occasions� across the United 

States in 2004, the Plaintiff brought a claim against HBO. [Am. Compl. at ¶12 annexed as Exhibit 2 

to Smith Decl.].  This resulted in a settlement agreement between the Plaintiff and HBO, dated 

November 23, 2004. [Exh. 1 to Compl., annexed as Exh. 1 to Smith Decl.].  As a mere licensee for 

distribution outside the U.S., Channel 4 was not involved in HBO�s U.S. distribution of the 

Program. [Naik Decl. at ¶¶ 4, 6, 9]. 

 In paragraphs 3 and 4 of the settlement agreement, the Plaintiff expressly released HBO and 

all of HBO's �licensees� (which included Channel 4, as the Plaintiff admits in paragraph 22 of her 

original Complaint [Exh. 1 to Smith Decl.]) from �any and all claims... whether known or 

unknown... arising out of or related to the Program�.� [Exh. 1  to Compl., annexed as Exh. 1 to 

Smith Decl.].   

The Plaintiff alleges that Channel 4 �directly stated in a letter dated October 12, 2004 that 

Channel 4 had removed the offending audible reference which identified the Plaintiff from the 

program in question, and that Channel 4 [would] not broadcast, license, assign, or otherwise 

distribute any version of [the allegedly offending] episode of the show in which the [Plaintiff�s] 

name [] is audible.� [Am. Compl. at ¶¶ 13-14].  The Plaintiff alleges that the �promise and 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

5 
 

representations made by Channel 4 in the [ ] letter were instrumental in persuading Plaintiff to 

settle [with HBO].�  [Id.]. 

The Plaintiff admits, however, that notwithstanding Channel 4�s alleged later breach of that 

promise, she �absolutely� was better off by entering into this settlement with HBO, as well as the 

second subsequent settlement with HBO discussed below. [Doe Dep. Tr1 p. 82:17-20, annexed to 

Smith Decl. as Exh. 7].  The settlement agreements collectively provided the Plaintiff with 

$90,000, and they both allowed her to sue again if anyone distributed the Program with her name in 

it in the future. [Exhs. 1 and 2 to Compl., annexed as Exh. 1 to Smith Decl.].  The Plaintiff admits 

that she does not regret signing them. [Doe Dep. Tr. at p. 88:15-17, annexed to Smith Decl. as Exh. 

7].  In fact, she never sued for fraudulent inducement and/or rescission of either of the settlement 

agreements. [Smith Decl. at ¶ 13]. To the contrary, in her original complaint, she annexed the 

settlement agreements and sued to enforce them. [Exh. 1 to Smith Decl.]. 

 The Plaintiff further alleges that �on or about December 31, 2004,� following the first 

settlement agreement, Channel 4 sent �the full and unedited version to YLE Finnish television� and 

that �the unedited segment of this particular interview was broadcast in its entirety on YLE Finnish 

Television.� [Am. Compl. at ¶ 15].   The plaintiff admits that she knows no one in Finland. 

[Channel 4's Special Interrogatories Set One No. 15 and Plaintiff's response to the same]. She 

claims no direct damages from the Finnish broadcast.  [Smith Decl. at ¶ 18].  

The Plaintiff alleges that in December, 2005, HBO distributed the Program with the 

Plaintiff�s name in it again, through HBO�s �on demand� service via Comcast. [Compl. at ¶17]. 

This led to a second settlement agreement between HBO and the Plaintiff, containing the same 

terms as the first settlement, except that instead of paying the Plaintiff $40,000, this time HBO paid 

the Plaintiff $50,000. [Exh. 2 to Complaint, annexed as Exhibit 1 to Smith Decl.].  Channel 4 had 

no involvement in the 2005 broadcast by HBO, although Channel 4 once again was released by the 

Plaintiff in the second settlement agreement from �any and all claims... whether known or 

unknown,... arising out of or related to the Program�.�   [Id. at ¶¶ 3 and 4].  Again, the Plaintiff 

released all of HBO�s �licensees,� which included Channel 4, as she admits in Paragraph 22 of her 

Complaint, annexed to the Smith Declaration as Exhibit 1.  All of the alleged conduct of Channel 4, 
                            
1 Citations to Jane Doe's deposition transcript are to the unsigned transcript provided to counsel by the court reporter 
on January 28, 2009. The parties have agreed that the Plaintiff may revise, if required, and return her signed deposition 
within fifteen days of her receipt of her copy.  However, because the motion for summary judgment is due now, and a 
signed transcript has not yet been provided, Channel 4 is entitled to rely upon the unsigned transcript. See Nizuk v. 
Gorges, (1960) 180 Cal. App.2d 699 (motion for summary judgment based in part upon two unsigned depositions was 
upheld).  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

6 
 

including not only the alleged 2004 false promise to refrain from further publication of the 

Plaintiff�s name, but also the 2004 distribution of the Program in Finland, occurred prior to this 

2006 agreement, which released Channel 4 from all claims. The Court declined to rule in Channel 

4�s favor on this point at the demurrer stage, noting that �[s]ince the settlement agreement is neither 

attached to the FAC nor are its terms pled, the Court cannot determine whether it bars this action.� 

[Doe v. Channel Four, Case No. SC092739, Ruling dated May 22, 2008].  In this summary 

judgment motion, however, attached to the Smith Declaration as Exhibit 1 is the Plaintiff�s original 

complaint, including both settlement agreements annexed by the Plaintiff. 

The Plaintiff further alleges that in December of 2006, a viewer of the Episode on Finnish 

television posted the offending spoof interview on YouTube. [Channel 4's Special Interrogatories 

Set Two No. 14 and Plaintiff's Response to the same, annexed as Exhs. 3 and 4 to Smith Decl.].  

The Plaintiff admits that Channel 4 was not involved in the YouTube posting. [Id.].  However, she 

maintains that Channel 4 should have foreseen the posting on YouTube when Channel 4 distributed 

the Program to Finland in December of 2004. [See Plaintiff's Response to Form Interrogatories Set 

Two p.15:14, qualifying Plaintiff's Response to Request for Admissions Set One No. 31, annexed as 

Exhs. 8 and 14 to Smith Decl.].  Contrary to the Plaintiff�s position, however, as confirmed by both 

YouTube itself and Channel 4�s witness on the subject, Gary Shoefield, YouTube did not exist at 

that time, and it was not available to the public until a year later. [Shoefield Decl. p.2 at ¶¶ 6-7]. 

Also, YouTube was the first internet portal of its kind. [Id.].   

 The Plaintiff has no evidence to counter the testimony of Channel 4 and its witness that 

Channel 4 could not possibly have foreseen an unauthorized internet posting of the Episode to 

YouTube or anywhere else.  [Smith Decl. at ¶ 19]. 

The Plaintiff further alleges that in 2007, after the litigation support service employed by her 

counsel failed to file her complaint under seal as instructed, the Plaintiff�s public lawsuit gave rise 

to a barrage of worldwide, negative publicity concerning her and her complaint.  [Channel 4's 

Special Interrogs. Set One p.7 No. 19 and Plaintiff's Response to Same annexed as Exhs. 5 and 6 to 

Smith Decl.]; [Channel 4's Request for Admissions Set One p.5 No.21 and Plaintiff's Response to 

Same annexed as Exhs. 13 and 14 to Smith Decl.]; [Doe Dep. Tr. p. 50:24-p. 51:2 & p. 52:17-p. 

53:7 annexed as Exh. 7 to Smith Decl.]; [See Daniel's Letter to Filing Service annexed as Exh. 10 to 

Smith Decl.].  

 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

7 
 

The Plaintiff admits that all of the allegedly damaging media articles about her were written 

in connection with her public lawsuit. [Channel 4's Special Interrogs. Set One p.7 No. 19 and 

Plaintiff's Response to Same annexed as Exhs. 5 and 6 to Smith Decl.].  At the hearing on May 22, 

2008, the Court granted a demurrer against the Plaintiff�s false light claim, with leave to amend (the 

Plaintiff did not do so), and the Court dismissed the claim of negligent infliction of emotional 

distress, without leave to amend. [Id. at ¶ 2]; [Doe v. Channel Four, Case No. SC092739, Ruling 

dated May 22, 2008]. 

With regard to Channel 4�s argument that no reasonable person could have believed the 

allegedly damaging statements in the Episode, the Court declined at the demurrer stage to take 

judicial notice of the DVD that provided the context for the statements.  However, this context is 

now available to the Court at the summary judgment stage.  A copy of the Episode at issue is 

annexed to the declaration of Channel 4 in-house counsel Prash Naik in DVD format as Exhibit 2. 

The segment at issue, namely, Ali G�s allegedly reference to the Plaintiff in the spoof interview 

with Gore Vidal, can be found 2 minutes and 32 seconds from the beginning of the Exhibit.  

In the spoof interview about which the Plaintiff complains, the admittedly �fictional 

character� Ali G states that the U.S. Constitution was written on two stone tablets, that Moses was 

involved in its writing, and that author Gore Vidal is a world-famous hair stylist (apparently 

mistaking Mr. Vidal for Vidal Sassoon). [Exh. 2 to Naik Decl.].  Elsewhere in the same Episode, the 

character states that actor Denzel Washington lives in George Washington�s former home at Mount 

Vernon, that John Paul Jones had no arms or legs, that the world is running out of gravity, that 

gravity was discovered by �Sir Isaac Newton-John� after shooting an apple from William Tell�s 

head, that euthanasia refers to the killing of elderly people by youth in Asia, and that the character�s 

face now has been included on Mount Rushmore. [Id.]. 

With regard to the statements allegedly concerning the Plaintiff, she is unable to produce 

any evidence that anyone believed any of them, much less the statement at the core of her lawsuit, 

namely, that the fictional character, Ali G (and supposedly by implication, the comedian playing 

this character), had sex with the Plaintiff. [Smith Decl. at ¶ 19]. 

In the Program and the Episode, the well-known comedic actor Sacha Baron Cohen plays 

the Ali G character as a white man who is a �wannabe� black gangster-rapper, posing a steady 

stream of ridiculous questions and obviously false comments to the guests on the show. [Exh. 2 to 

 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

8 
 

Naik Decl.; Naik Decl. at ¶ 4].  The character has attained a huge following around the world for his 

incredulous and idiotic interview style and his misguided statements that he is black. [Id.].  

Throughout the Program and the Episode, Mr. Cohen never steps out of character, and never 

appears as himself. [Id.].  When this point was raised by Channel 4�s counsel at the oral argument of 

the demurrer motion, the Court responded as follows: �That sounds like a very convincing argument 

to be made at a fact-based motion or trial.� [Transcript of Demurrer Hearing dated May 22, 2008 

p.5:15, annexed as Exh. 12 to Smith Decl.].    

III. LEGAL STANDARD 
 
 A summary judgment motion or summary adjudication of issues must be granted �if all the 

papers submitted show that there is no triable issue as to any material fact and the moving party is 

entitled to a judgment as a matter of law.� C.C.P. § 437c(c).  A ��defendant... has met its �burden of 

showing that a cause of action has no merit if� it �has shown that one or more elements of the cause 

of action ... cannot be established.�� Aguilar v. Atlantic Richfield Co. (2001) 25 Cal.4th 826, 849; 

County of Los Angeles v. Security Ins. Co. of Hartford (1975) 52 Cal App.3d. 816.  Even if the 

Court deems that some triable issues of fact exist, the Court has the power to summarily adjudicate 

where one or more causes of action have no merit, or where one or more claims for damages have 

no merit. C.C.P. § 437c(f)(1).  

IV. ARGUMENT 

 A. THE PLAINTIFF'S DEFAMATION AND NEGLIGENCE CLAIMS SHOULD 
  BE DISMISSED FOR LACK OF PROXIMATE CAUSE   
  
 Proximate cause is required for any defamation or negligence claim. See e.g. Curley v. Vick 

(1963) 211 Cal.App.2d 670, 673 (lack of proximate cause negates foreseeability and destroys the 

basis upon which the owner may be held liable for republication of a libelous statement); Lopez v. 

Kline, 124 N.M. 539, 953 P.2d 304 (N.M.App.,1997) (�Proximate cause is an element of 

defamation.�); Brewer v. Teano (1995) 40 Cal. App.4th 1024, 1030, 47 Cal. Rptr.2d 348;  Frantz v. 

San Luis Medical Clinic (1978) 81 Cal.App.3d 34, 39, 146 Cal.Rptr. 146, 150 (under California 

law, �proximate cause is a prerequisite for recovery of damages for negligence�).  According to the 

Plaintiff's own admissions, there are only three events that caused her alleged damages: a) HBO's 

repeated nationwide broadcasts of the Episode in 2004 and 2005, b) the third-party posting of the 

Episode on YouTube, and c) the derogatory media articles, court costs, and other consequences of 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

9 
 

the Plaintiff�s public pursuit of this lawsuit. [Smith Decl. p.3 at ¶6]. As discussed below, none of 

these events were caused by, or attributable to, Channel 4. 

1) Channel 4 Did Not Cause HBO's Broadcasts of the Episode, and in  
            Addition, the Broadcasts Rendered the Plaintiff Damage-Proof  
 

 The Plaintiff claims that she was physically, emotionally, and economically damaged by 

HBO�s nationwide broadcasts of the Episode, which the Plaintiff alleges �was aired in full on at 

least twenty one (21) separate occasions" in the Summer of 2004. [Am. Compl. at ¶12].  She alleges 

she was further damaged by HBO in 2005, when HBO distributed the Episode with the Plaintiff�s 

name in it again, through HBO�s �on demand� service via Comcast. [Compl. at ¶17].  The Plaintiff 

stated at her deposition that she suffered severe physical and emotional injuries as a result of HBO�s 

broadcasts. [Doe Dep. p.10: 22-p.11:24; annexed to Smith Decl. as Exh. 7].  She further stated that 

HBO�s nationwide distribution of the Episode caused �extreme� damage to her personal and 

professional reputation, and that her reputation was not restored prior to the later posting of the 

Episode on YouTube. [Doe Dep. p.18:1-p.21:2].   

 The Plaintiff�s admission that her reputation already was �extremely� and irreparably 

damaged prior to the YouTube posting, by itself is enough to require a dismissal of her defamation 

and negligence claims as a matter of constitutional law.  See, e.g. Guccione v. Hustler Magazine, 

Inc., 800 F.2d 298 (2nd Cir.1986) (Jon O. Newman, Circuit Judge), where the U.S. Court of 

Appeals for the Second Circuit held as follows:  

[A] plaintiff's reputation with respect to a specific subject may be so badly tarnished 
that he cannot be further injured by allegedly false statements on that subject�. [I]n 
those instances where an allegedly libelous statement cannot realistically cause 
impairment of reputation because the person's reputation is already so low�, even 
nominal damages are not to be awarded. Instead, the claim should be dismissed so 
that the costs of defending against the claim of libel, which can themselves impair 
vigorous freedom of expression, will be avoided. 
 

800 F.2d at 303-304 (internal citations omitted); see also Wynberg v. National Enquirer, Inc., 564 

F. Supp. 924, 928-29 (C.D.Cal.1982).  

 In Guccione, a plaintiff sued a pornographic magazine, Hustler, alleging that an offensive 

cartoon falsely suggested he had committed adultery.  800 F.2d at 303-304.  The Second Circuit 

court dismissed the plaintiff�s case, noting that he admitted that before the alleged libel, he already 

had a reputation for adultery, among his friends, relatives, and business associates. Id. Similarly, in  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

10 
 

the case here, the Plaintiff herself alleges that the previous nationwide broadcasts by HBO caused 

�extreme� and irreparable damage to her personal and professional reputation among the people 

who know her, on the very same subject of the alleged defamation by Channel 4. [Am. Compl. pp. 

7-8, ¶¶ 22-23, annexed as Exh. 2 to Smith Decl.] [Doe Dep. pp.18:24-19:4, pp.20:24-21:2, annexed 

to Smith Decl. as Exh. 7]. 

Accordingly, just as the Second Circuit dismissed Guccione�s case under the First 

Amendment libel-proof doctrine, the current case also should be dismissed.  Although the Plaintiff 

might argue that there should be no similar First Amendment protection for the allegedly offensive 

statements in the Ali G Episode, it should be noted that the Guccione decision applied to a cartoon 

in a pornographic magazine.  In that regard, Judge Newman stated as follows: �We must be careful 

in cases such as this not to accord� the pornographer defendant less protection than would be 

accorded libel litigants who publish more traditional works of literature or journalism.� Id. at 299.  

In any event, the television comedy at issue here, far from being pornographic, is highly acclaimed 

and has won many prestigious awards for its satiric portrayal of the buffoonish �wannabe rapper,� 

Ali G. [Naik Decl. at ¶ 5]. 

 In the Los Angeles case of Wynberg v. National Enquirer, where a Plaintiff sued under 

California law, claiming that he had been defamed in a tabloid article suggesting he used his 

relationship with actress Elizabeth Taylor to take financial advantage of her, the court cited 

Guccione in granting summary judgment for the defendant. 564 F. Supp. at 928-29 (C.D.Cal.1982).  

The court noted, among other things, that because of numerous prior articles in other publications 

on the same subject, the plaintiff had �established a specific reputation for taking financial 

advantage of Elizabeth Taylor,� rendering him damage-proof on that issue. Id. 

 For the reasons cited above, the repeated HBO broadcasts make it impossible for the 

Plaintiff to obtain defamation or negligence damages on the grounds of any subsequent publication 

by Channel 4 on the same subject.  However, even if the Court were not persuaded on that point, at 

least one thing is beyond dispute:  Channel 4 did not cause the HBO broadcasts or any resulting 

damage. 

2) Channel 4 Did Not Cause, and Could Not  
Have Foreseen, the Posting on YouTube  
 

 The Plaintiff claims no direct damages from Channel 4�s December 2004 distribution of the 

Episode in Finland.  Indeed, she admits she knows no one in Finland and cannot identify anyone she  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

11 
 

knows who saw the broadcast there. [Channel 4's Special Interrogatories Set One p.6 No. 15 and 

Plaintiff's Response to same, annexed to Smith Decl. as Exhs. 5 and 6]; [Doe Dep. p. 137:6- p. 

138:17 annexed to Smith Decl. as Exh. 7].   Instead, she focuses her claims against Channel 4 on the 

December 2006 posting of a portion of the Finland broadcast on YouTube. [Channel 4's Special 

Interrogatories Set Two p.7 No.21 and p.12 No. 43 and Plaintiff's Responses to same, annexed to 

Smith Decl. as Exhs. 3 and 4].  For example, the Plaintiff repeatedly states that "since learning of 

the unedited version of the program appearing on YouTube ... [she] has periodically experienced 

physical pain.... Also, humiliation, shame and mortification." [Id.].    

However, it is beyond dispute that Channel 4 neither posted the allegedly offending segment 

on YouTube, nor authorized anyone to do so. [Naik Decl. at ¶ 10].  The Plaintiff admits that the 

illegal upload was made by an individual allegedly located in Estonia. [Channel 4's Special 

Interrogatories Set Two p.5 No.14 and Plaintiff's response to the same, annexed to Smith Decl. at 

Exhs. 3 and 4].  Accordingly, the alleged damages, if there were any, were caused by that 

individual, and not by Channel 4.  

Moreover, it is beyond genuine dispute that Channel 4 did not, and could not foresee that its 

distribution of the Episode in Finland would result in a posting on YouTube or anywhere else. [Naik 

Decl. at ¶ 11].  This is because when Channel 4 licensed and sent the Episode to Finland in 

December of 2004, YouTube did not exist, nor did any other site of its kind. [Shoefield Decl. at ¶¶ 6 

and 7].  As reflected on its own web site, YouTube, the first internet portal of its kind, was not 

launched until a year later. [Id.].   

 The Plaintiff has no evidence of foreseeability, and without it, her claims must be dismissed 

as a matter of law, because �[f]orseeability is a principal element of proximate cause....� See e.g. 

Curley v. Vick (1963), 211 Cal. App. 2d 670, 673 (without some element of proximate cause, and 

thereby reasonable foreseeability, the original publisher could not be held liable for any subsequent 

republication).  

 Even if YouTube had existed in 2004, Channel 4 could not have foreseen that a viewer of 

the Finland broadcast would break the law by uploading Channel 4�s copyrighted material to an 

online video-sharing website. [Naik Decl. at ¶ 11-12]. The illegal posting on YouTube was an 

intervening act that relieves Channel 4 of liability for defamation and negligence.  �Criminal 

conduct which causes injury will ordinarily be deemed the proximate cause of injury, superseding 

any prior negligence which might otherwise be deemed a contributing cause.�  Koepke v. Loo,  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

12 
 

(1993) 18 Cal. App. 4th 1444, 1449, 23 Cal.Rptr.2d 34, citing 6 Witkin, Summary of Cal. Law (9th 

ed. 1988) Torts, § 992, pp. 382, 383 (emphasis in original); see 17 U.S.C. § 506(a)(1)(B).  It is well-

settled that an intervening act is not foreseeable and thus is a superseding cause of injury �if the 

independent intervening act is highly unusual or extraordinary, not reasonably likely to happen....� 

Scrimsher v. Bryson (1976) 58 Cal App. 3d 660, 664.  For the reasons discussed in the Naik and 

Shoefield declarations, this is exactly the situation here. 

  
3) Channel 4 Did Not Cause, and Could Not Have 

Foreseen, the Plaintiff�s Public Filing of this Lawsuit 
 

 In another effort to articulate damages attributable to Channel 4, the Plaintiff points to a 

barrage of media articles about her lawsuit. [Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.19 

and Plaintiff's response to the same; Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.20 and 

Plaintiff's response to the same; Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.21 and 

Plaintiff's response to the same, annexed to Smith Decl as Exhs. 5 and 6].  

Yet, while at the same time blaming Channel 4 for this, the Plaintiff admits that the negative 

publicity was the result of the failure of her counsel�s litigation support service to file her original 

complaint under seal. [Doe Dep. pp.49:5-53:7, annexed to Smith Decl. as Exh. 7]; [Daniels Letter to 

Filing Service, annexed to Smith Decl. as Exh. 10].   The Plaintiff further admits that none of the 

unflattering media articles she lists as evidence of her suffering were published before the lawsuit 

was filed publicly, and all of them are about her lawsuit. [Channel 4's Request for Admissions Set 

One p.5 No.21 and Plaintiff's response to the same, annexed to Smith Decl. as Exhs. 13 and 14].   In 

her original complaint that the Plaintiff inadvertently made available to the media, she included 

several references to her real name, and even her social security number. [Compl. at ¶¶ 13, 29, 41 

and 54, annexed to Smith Decl. as Exh. 1; Exhs. 1 and 2 to Compl.].  Her public filing of the 

complaint resulted in worldwide repetition of the allegedly defamatory remarks in dozens of 

publications. [Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.19 and Plaintiff's Response to 

same; Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.20 and Plaintiff's Response to same; 

Channel 4's Special Interrogatories Set One p.7 No.21 and Plaintiff's Response to same annexed to 

Smith Decl as Exhs. 5 and 6]; [Channel 4's Request for Admissions Set One No. 21 and Plaintiff's 

Response to same, annexed to Smith Decl. as Exhs. 13 and 14]; [Doe Dep. pp.49:5-53:7, annexed to 

Smith Decl. as Exh. 7]; [Daniels Letter to Filing Service, annexed to Smith Decl. as Exh. 10].  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

13 
 

If this caused damages to the Plaintiff, once again, Channel 4 was not the cause. Moreover, 

Channel 4 did not and could not foresee that this lawsuit would be filed at all, much less in public 

for all the world to see. [Naik Decl. at ¶ 11-12].  Accordingly, the Plaintiff has no evidence that 

Channel 4 proximately caused the negative publicity about the Plaintiff and her lawsuit.  For the 

reasons cited above, without proximate cause, the Plaintiff's claims for damages regarding the 

media coverage must fail.  

The same holds true for all of the other damages she alleges were caused by her own 

litigation, such as alleged stress, medical and acupuncture bills, court filing fees, attorneys� fees, 

missed work, and other alleged costs of her decision to sue Channel 4. [Channel 4's Form 

Interrogatories Set One Nos. 6.3, 8.0 and 9.1 and Plaintiff's Response to same, annexed as Exhs. 15 

and 16 to Smith Decl.] [Doe Dep. pp.63:22-64:22, annexed to Smith Decl. as Exh. 7].  

In any event, litigation costs cannot be claimed as damages. MacCharles v. Bilson, (1986) 

186 Cal.App.3d 954, 958, 231 Cal.Rptr. 155, 157 (�It has always been understood in our system 

that attorney's fees and the mental stress of litigation are burdens which the parties must ordinarily 

bear themselves�); Marron v. Superior Court (2003), 108 Cal.App.4th 1049, 1065 (�Recovery of 

litigation costs, including statutory attorney fees, is not considered part of an award of damages�); 

Elton v. Anheuser-Busch Beverage Group, Inc. (1996) 50 Cal.App.4th 1301, 1308 (�When 

authorized by statute, awards of attorney's fees are expressly defined as costs, not damages�).  

We respectfully submit that the Plaintiff should not be allowed to use the consequences of 

her own lawsuit to invent a case for damages.  For the reasons discussed in the points above, there 

were no recoverable damages against Channel 4 when the Plaintiff filed her complaint.  To allow 

her to salvage an unsustainable lawsuit, by allegedly causing damages by filing it, would be both 

absurd and contrary to California law.  

  
B. THE PLAINTIFF RELEASED CHANNEL 4 FROM HER DEFAMATION AND 

NEGLIGENCE CLAIMS IN HER 2006 SETTLEMENT, WHICH SHE SIGNED 
AFTER ALL OF THE CONDUCT SHE ALLEGES ON THE PART OF CHANNEL 
4, AND WHICH INCLUDED A RELEASE OF ALL CLAIMS �KNOWN AND 
UNKNOWN� 

On November 22, 2006, nearly two years after Channel 4 made the alleged false promise to 

delete the Plaintiff�s name from all further distributions of the Episode, and nearly two years after 

Channel 4 licensed and shipped the Episode to Finland, the Plaintiff entered into the second of her  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

14 
 

two settlement agreements in this matter.  In paragraphs 3 and 4 of the second agreement, the 

Plaintiff expressly released all of HBO�s �licensees� (which include Channel 4, as the Plaintiff 

admits in Paragraph 22 of her original Complaint � see Exh. 2 to Smith Decl.) from �any and all 

claims... whether known or unknown� related to the Program�.�  [Exh. 2 to Original Complaint, 

annexed to Smith Decl. as Exh. 1].  Although her settlement allowed her to bring an action �against 

any person or entity who unlawfully broadcasts or otherwise disseminates any sound recording of 

[the Plaintiff�s] name in the future,� Channel 4�s only distribution of the Episode occurred prior to 

the settlement, and not �in the future.� [Naik Decl. at ¶7 and Shipping Invoice annexed to Naik 

Decl. as Exh. 1].  

In short, all of the conduct and omissions of Channel 4 alleged by the Plaintiff in this action 

occurred prior to her releasing Channel 4 of all claims, �known or unknown,� in relation to the 

Program.  The Court declined to consider this release at the demurrer stage, because the release was 

not included in the motion itself, but rather was cited as part of the record of the case, since the 

Plaintiff attached it to her original Complaint. [Doe v. Channel Four, Case No. SC092739, Ruling 

dated May 22, 2008 (�Since the settlement agreement is neither attached to the FAC nor are its 

terms pled, the Court cannot determine whether it bars this action�)].  The release is included in this 

summary judgment motion, however, and it bars at least the Plaintiff�s causes of action for 

defamation and negligence. [Exh. 2 to Complaint, annexed to Smith Decl. at Exh. 1]. 

 In that connection, it is noteworthy that the Plaintiff does not dispute the binding nature of 

her settlement agreement containing the release.  Her lawsuit originally included a claim for breach 

of the settlement agreements, and the Plaintiff never has sued for fraudulent inducement or 

rescission of either of them.  To the contrary, she admitted at her deposition that notwithstanding 

Channel 4�s alleged breach of promise, she �absolutely� was better off by entering into the 

settlements. [Doe Dep. Tr. p.72:17-20, annexed to Smith Decl. as Exh. 7].  Indeed, the settlement 

agreements provided her with $90,000, and they allowed her to sue again if anyone distributed the 

Program with her name in it in the future.  [Id. at pp. 83:25-84:8]. She admits that she does not 

regret signing them. [Id. at p. 88:15-17].  

Presumably that is why she chose not to sue for fraudulent inducement or rescission, which 

would have involved a challenge to the validity of the agreements.  See Civ. Code, § 1691; Star 

Pacific Investments, Inc. v. Oro Hills Ranch, Inc. (1981) 121 Cal. App.3d 447, 457 (�in order to 

obtain rescission of an agreement, including rescission on the basis of inducement into the  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

15 
 

agreement by the defendant's fraudulent misrepresentation, a plaintiff must generally restore to the 

defendant everything of value which the plaintiff has received from defendant under the 

agreement�).   Instead, she sued for simple fraud and negligent misrepresentation � claims that do 

not involve rescission.  Id. at 461 (an aggrieved party �may elect either the contract remedy, 

consisting of restitution based on rescission or the tort remedy, by affirming the contract and 

seeking damages�).   

 Accordingly, the Plaintiff�s release of Channel 4 is binding and indisputably requires 

dismissal of at least her defamation and negligence claims.   

   

C. THE PLAINTIFF'S DEFAMATION AND NEGLIGENCE CLAIMS SHOULD BE 
DISMISSED ALSO BECAUSE NO REASONABLE PERSON COULD HAVE 
UNDERSTOOD THE ALLEGEDLY DEFAMATORY STATEMENTS TO BE 
STATEMENTS OF FACT 

 California courts repeatedly have held that an obvious joke, told during an obvious comedy 

performance, which no sensible person could take seriously, cannot be defamatory. See e.g. 

Polygram Records, Inc. v. Superior Court (1985) 170 Cal. App. 3d 543, 551-554.  The Court in the 

present case already has accepted this reasoning in its demurrer decision, holding, however, that a 

review of the alleged defamatory statements and their context �is more appropriate at trial or in a 

motion for summary judgment.�  Doe v. Channel Four, Case No. SC092739.   

The Polygram holding, cited by this Court in its demurrer decision, has been summarized as 

follows:  

The court in Polygram Records, relying on both the California and federal 
Constitutions, held that a comedian's statements that a wine, with the same name 
as plaintiff's product, was a black wine, a �motherfucker,� tasted like urine and 
went with �any damn thing it wants to,� were not defamatory as a matter of law 
where the content and context made it obvious that no sensible person could take 
them seriously.  The court noted that �to hold otherwise would run afoul of the 
First Amendment and chill the free speech rights of all comedy performers and 
humorists, to the genuine detriment of our society.� 

Dworkin v. Hustler Magazine, Inc., 668 F. Supp. 1408, 1413 (C. D. Cal. 1987), quoting Polygram 

Records, 170 Cal. App. 3d at 556-557 (internal citation omitted). 

 The �content and context� considered by the Court in Polygram included the fact that the 

statements �were made in jest... [and] represented a very small part of a rather long comedy 

performance,� that the defendant was �performing in a nightclub before an audience that knew him 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

16 
 

as a comedian,� and the statements were �obvious figments of a comic imagination impossible for 

any sensible person to take seriously.� Polygram, 170 Cal. App. 3d at 557.  

 The statements at issue in this lawsuit were made by Ali G, who the Plaintiff admits 

is �fictional character.� [Channel 4's Request for Admissions p.2 No.1 and Plaintiff's 

response to the same, annexed to Smith Decl. as Exhs. 13 and 14]. The Plaintiff further 

admits that Sacha Baron Cohen does this portrayal in his professional capacity as a 

�comedian.� [Am. Compl. at ¶8].  The statements were made during a spoof �interview� that 

was part of a longer comedy television program. [Naik Decl. at ¶¶ 4, 9 and Exh. 2 to Naik 

Decl.].   In the same �interview� about which the Plaintiff complains, the Ali G character lets 

loose a parade of absurd and obviously untrue statements already referenced above, in the 

Summary of Indisputable Facts. [Exh. 2 to Naik Decl.].   As did the Plaintiff in her original 

Complaint [Compl. at ¶ 3], we place the word, �interview,� in quotation marks, because it is 

readily apparent to all viewers that no serious interview is taking place, and that no serious 

questions or statements are being made by the comedic, fictional Ali G character.   

Further, it is for the court to determine whether a statement constitutes a statement of 

fact. Baker v. Los Angeles Herald Examiner (1986) 42 Cal. 3D 254, 260, cert. Denied. 479, 

U.S. 1032 (1987); see also Couch v. San Juan Unified Sch. Dist., (1995) 33 Cal. App. 4th 

1491, 1500 (�Whether published material is reasonably susceptible for an interpretation 

which implies a provably false assertion of fact -- the dispositive question in a defamation 

action -- is a question of law for the court�), citing Morningstar, Inc. v Superior Court, 

(1994) 23 Cal. App.4th 676, 686-687. 

 In another case, Polydoros v. Twentieth Century Fox Film Corp. (1997) 67 Cal. App. 4th 

318, 326-27, which involved a defamation claim based on �exaggerations bandied by� fictional 

movie characters,� the court disregarded the fact that the plaintiff had the same (although 

differently spelled) name as the target of the allegedly defamatory statements. The court noted, 

among other things, that the work �is manifestly not about [the plaintiff, but rather] is about a 

fictional character who finds himself in various humorous or absurd situations.�  

 Just as in the situations discussed by the California courts in Polygram and Polydoros, it is 

apparent here that the allegedly defamatory statements in this case �were made in jest,� were �a 

very small part of a rather long comedy performance,� were made �before an audience that knew 

[the speaker] as a comedian,� were �obvious figments of a comic imagination impossible for any 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

17 
 

sensible person to take seriously,� and were �manifestly not about [the plaintiff, but rather] about a 

fictional character� in various humorous or absurd situations.�  

 Indeed, the Plaintiff has no evidence that anyone who watched the Episode believed any of 

the alleged damaging statements.  [Smith Decl. at ¶ 19].  But even if the Plaintiff could find 

someone who actually believed that a �fictional character� by the name of Ali G had sexual 

relations with the Plaintiff, or even that Cohen himself did so (although Cohen never once steps out 

of character at any point in the Program [Naik Decl. at ¶ 4 and Exh. 2 to Naik Decl.]), this does not 

create a triable issue of fact, where the average member of the audience, as determined by the 

Court, could not have reached that conclusion.  San Francisco Bay Guardian v. Superior Court, 

(1993) 17 Cal. App. 4th 655, 658-59 [21 Cal. Rptr. 2d 464] (the fact that the plaintiff furnished 

declarations of a few people who stated that they did not recognize an April Fool�s Day parody as a 

joke does not raise a question of fact as to the view of the average reader).   

In this case, we respectfully submit that any fair consideration of Da Ali G Show must lead 

to the conclusion that nothing said by what both sides agree is a �fictional� character in this 

�comedy� situation could be reasonably understood by the audience as a true statement of fact about 

the Plaintiff or anyone else.  The court quickly can ascertain this by viewing the Episode itself, 

which is attached to the accompanying Naik Declaration as Exhibit 2.   

Accordingly, the Plaintiff could not have been damaged, and her defamation and negligence 

claims should be dismissed as a matter of law. 

 

D. THE PLAINTIFF'S FRAUD AND NEGLIGENT MISREPRESENTATION CLAIMS 
SHOULD BE DISMISSED BECAUSE (1)  SHE ADMITS SHE WAS NOT 
DAMAGED BY SIGNING THE SETTLEMENT AGREEMENTS; (2) SUCH 
CLAIMS CANNOT BE BASED ON SPECULATIVE DAMAGES; AND (3) SHE  
CANNOT ESTABLISH THE REQUISITE �CAUSE AND EFFECT� 
RELATIONSHIP BETWEEN THE ALLEGED MISREPRESENTATION AND HER 
ALLEGED DAMAGES 

1) The Plaintiff Admits She Was Not Damaged 
by Signing the Settlement Agreements 
  

The gravamen of the Plaintiff�s claims of fraud and negligent misrepresentation are that 

Channel 4 tricked her into signing settlement agreements with HBO, by falsely promising not to 

broadcast her name in the future.  [Am. Compl. at ¶¶ 49-51].  However, she admitted at her 

deposition that notwithstanding Channel 4�s alleged breach of promise, she �absolutely� was better 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

18 
 

off by entering into the settlements.  [Doe Dep. at p.82:17-20, annexed to Smith Decl. as Exh. 7].  

She admits, as she must, that the settlement agreements provided her with $90,000, and they 

allowed her to sue again if anyone distributed the Program with her name in it in the future.  She 

also admits that she does not regret signing them. [Id. at p. 88:15-17].  Because the settlements are 

the only alleged consequence of Channel 4�s alleged fraud and misrepresentation, the Plaintiff 

effectively admits that she suffered no damage in relation to those causes of action.  

  But without damages, the Plaintiff has no claims.  �Fraudulent representations which work 

no damage cannot give rise to an action at law.�  Nagy v. Nagy (1989) 210 Cal. App. 3d 1262, 

1268-69 (�An allegation of a definite amount of damage is essential to stating a cause of action�), 

citing Abbot v. Stevens (1955) 133 Cal.App.2d 242, 247; see also Gold v. Los Angeles Democratic 

League (1975) 49 Cal. App. 3d 365, 374 (�To state a cause of action at law based upon fraud... the 

plaintiff must allege not only reliance but that, by reason of the fraud, he has suffered pecuniary 

damage in some amount�); Croeni v. Goldstein (1994) 21 Cal. App.4th 754, 758, 26 Cal. Rptr. 2d 

412 (listing damages as one of the elements of a fraud claim);  and Gagne v. Bertran (1954), 43 

Cal.2d 481, 487-88, 275 P.2d 15 (listing damages as one of the elements of a negligent 

misrepresentation claim).   

 
2) Fraud and Negligent Misrepresentation Claims 

Cannot Be Based on Speculative Damages  
  

Even if the Plaintiff were to try to recant her admissions, and say instead that the settlements 

were harmful to her because she gave up a valuable right to sue HBO in relation to its broadcast of 

the Program, this would be unavailing.  Damages in fraud and misrepresentation claims cannot be 

founded on speculation, and there could be no claim more speculative than an assertion that had a 

lawsuit been pursued, it would have resulted in both victory and a recovery of a particular amount 

of damages.  Agnew v. Parks (1959) 172 Cal.App.2d 756, 768, 343 P.2d 118 (where plaintiff sought 

fraud damages based on speculation as to the outcome of a hypothetical litigation, court held that 

�[d]amage to be subject to a proper award must be such as follows the act complained of as a legal 

certainty and we conclude that the difficulty in ascertaining damages herein is insurmountable�); B. 

Braun Medical, Inc. v. Rogers, 163 Fed.Appx. 500, 508, (9th Cir. 2006) (�Under California law, 

speculative fraud damages are not actionable�); see also Leegin Creative Leather Products, Inc. v. 

Diaz (2005) 131 Cal. App.4th 1517, 1526 (fraud claim rejected where damages �simply too 

speculative�).  



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

19 
 

So, even if the Plaintiff wanted to change positions and claim that the settlement agreements 

caused her harm, this new position would hinge entirely on speculation and therefore could not save 

her fraud and misrepresentation claims. 

 Similarly, these claims also should be dismissed for lack of specificity.  Like any other 

element of fraud or negligent misrepresentation, damage causation �must be pled specifically; 

general and conclusory allegations do not suffice.� Lazar v. Superior Court (1996) 12 Cal.4th 631, 

645 [49 Cal.Rptr.2d 377]; Stansfield v. Starkey (1990) 220 Cal. App. 3d 59, 74; Nagy, 210 Cal. 

App. 3d at 1268; 5 Witkin, Cal. Procedure (3d ed. 1985) Pleading, § 662, pp. 111-112.   

 This Court, while ruling on the Channel 4 demurrer, stated that, �[t]hough Plaintiff did not 

specify her damages but merely categorized them, Defendant did not argue lack of specificity in this 

regard.� [Doe v. Channel Four, Case No. SC092739, Ruling dated May 22, 2008].   If Channel 4 

did not make clear its argument regarding the Plaintiff�s lack of specificity before, Channel 4 is 

doing so now.  In her fraud and misrepresentation claims, the Plaintiff has failed to make any 

specific allegations whatsoever as to how she was damaged.  Accordingly, both claims should be 

dismissed.  Small v. Fritz Co., Inc. (2003)132 Cal. Rptr. 2d 490, 494 (negligent misrepresentation 

must be pleaded with the same specificity as fraud).    

3) The Plaintiff Cannot Establish the Requisite �Cause and Effect�  
Between the Alleged Misrepresentation and Her Alleged Damages 
 

 To succeed in a fraud claim under California law, a plaintiff needs to show �a cause and 

effect relationship between the fraud and damages sought....�  Commonwealth Mortgage Assurance 

Co. v. Superior Court (1989) 211 Cal. App. 3d 508, 518 [259 Cal. Rptr. 425, 430], citing Zumbrun 

v. University of Southern California (1972) 25 Cal.App.3d 1, 12 [101 Cal.Rptr. 499]. 

The Plaintiff here not only has failed to allege any �cause and effect relationship between 

the fraud and the damages sought,� but she also has failed to adequately allege any fraud damages 

in the first place.  The Plaintiff alleges that Channel 4 used a false promise to persuade her to sign 

the settlement agreements [Am. Compl. at ¶¶ 49-51, annexed to Smith Decl. as Exh. 2], but as 

discussed above, she has failed to allege any damage caused to her by signing those agreements.  

She has alleged injury to her caused by the posting of the allegedly offending segment on YouTube 

[Channel 4's Special Interrogatories Set Two No. 21 and No. 43 and Plaintiff's Response to same 

annexed to Smith Decl. as Exh. 3 and 4], but she has failed to allege that such damage was caused 



1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

 

 

20 
 

by signing the settlement agreements, or by the alleged false representation by Channel 4.  [Smith 

Decl. at ¶ 20]. 

 Accordingly, the Plaintiff�s fraud and misrepresentation claims should be dismissed for that 

reason alone. 
 

VI. CONCLUSION 

 For all of the above reasons, Channel 4 respectfully requests that the Court grant its motion 

for summary judgment, or in the alternative, summary adjudication of issues as noted.  

 

Dated:   February 5, 2009                                                      

 
 
By: ______________________ 

  
       Russell Smith, Esq. (Admitted Pro Hac Vice) 
       Michael Cleaver, Esq. 
       SMITHDEHN LLP 
       381 Park Avenue South, Suite 713 
       New York, New York 10016  
       Telephone:  (212) 370-1843 
       Fascimile: (646) 417-7974 
         

Attorneys for Defendant 
CHANNEL FOUR TELEVISION 
CORPORATION 
 
On the Brief: 
 
Padmavathi Shanthamurthy 
Vidya Devaiah 

       Preethi Venkataramu 
       Ashish Kumar  
       Sanjay Bhatia 
        
        
       SDD GLOBAL SOLUTIONS PVT LTD 
       1050 C&D Block 
       Panchamantra Road 
       Karnataka 
       Mysore, INDIA 570023 


